1. Bekräftelse

Genom att du godkänner dessa köpevillkor och din order, uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post med information om beställningen. iVape.se reserverar sig dock från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för kundens order. Kan vi inte leverera enligt orderbekräftelse kommer kund kontaktas om detta via e-post.

2. Åldersgräns

Vi tillämpar 18-års åldersgräns vid köp av alla våra produkter. Detta gäller även för produkter som inte regleras av tobakslagen, som exempelvis batterier och bomull. Vi förbehåller oss rätten att kontakta polis vid misstanke om langning till minderåriga, då detta är olagligt enligt svensk lag från och med 1:a Juli 2017.

3. Betalningsalternativ

Alla betalningar hos oss går via Svea ekonomi, som erbjuder köp via faktura, delbetalning, Swish och kortbetalning.
Svea ekonomis villkor för delbetalningar
Svea ekonomi’s villkor för fakturor
Svea ekonomi’s villkor för kortbetalningar:
Svea ekonomi kan komma att utföra en kreditupplysning om mer underlag behövs. För frågor om kreditupplysningar ska du som kund kontakta Svea ekonomi, då vi som butik aldrig själva hanterar eller begär kreditupplysningar:

4. Priser och avgifter

Samtliga priser anges inklusive moms (25% i Sverige) och är exklusive frakt. I kassan kan du se det totala priset för din beställning inklusive alla avgifter, moms och frakt. Vid köp via delbetalning eller faktura tar Svea Ekonomi ut extra avgifter och eventuella räntor.

5. Fraktavgifter

Fraktavgiften som tas ut visas i kassan i samband med beställningen. Överstiger ditt ordervärde 900SEK tas inga fraktavgifter ut.

6. Orderbekräftelse

Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din e-post. När din beställning är packad och inlämnad för leverans får du ett SMS eller e-postmeddelande som innehåller eventuellt kollinummer på din försändelse.

7. Leveranser

Vi levererar till privatpersoner via PostNord. Alla leveranser sker endast till platser inom Sverige. Om beställd vara finns i lager så skickar vi normalt din order inom 1-3 vardagar (Postens leveranstid tillkommer). Under långhelger, högtider och röda dagar kan leveransen ta något längre tid, då PostNord endast arbetar på vardagar och kan i dessa tillfällen ha förseningar.
Om din order innehåller restnoterad kan vi delleverera din order. Vi kontaktar dig om så är fallet. Kvarvarande artiklar skickas utan extra kostnad så fort de finns i lager. Du som konsument har rätt att häva köpet utan kostnad om du inte godkänner ny föreslagen leveranstid vid försening.

Fraktsätt
PostNord Varubrev
Varubrev är det billigaste alternativet och är ej spårbart.
Spårning: Nej
Levereras till: Brevlåda om det får plats, annars postombud.
Leveranstid: 1-3 vardagar efter inlämning
Avisering via SMS/E-post: Ja
Kräver beställarens legitimation: Nej

PostNord MyPack Collect
MyPack Collect är ett tryggt och säkert fraktalternativ med full spårning.
Spårning: Ja
Levereras till: Postombud
Leveranstid: 1-3 vardagar efter inlämning
Avisering via SMS/E-post: Ja
Kräver beställarens legitimation: Ja

PostNord Rekommenderat Brev
Dessa är fullt spårbara och måste hämtas ut av beställaren hos dennes närmsta postombud. Legitimation och underskrift krävs. Detta är det absolut snabbaste och säkraste fraktalternativet vi erbjuder.
Spårning: Ja
Levereras till: Postombud
Leveranstid: 1-2 vardagar efter inlämning
Avisering via SMS/E-post: Ja
Kräver beställarens legitimation: Ja, samt underskrift

8. Returer

Kontakta oss alltid innan retur. Returer ska skickas som paket eller brev. Returer får inte skickas mot postförskott. Skicka alltid med faktura/följesedel, retursedel och ange returorsak. Returnera väl förpackat i emballage utöver originalförpackning.

9. Returadress

Om du vill returnera en vara, ska du alltid kontakta oss innan.

iVape.se
CO/Snushandel AB
Stenbocksvägen 1C
611 66 NYKÖPING

10. Ångerrätt

Du har alltid 14 dagars ångerrätt när du handlar utav oss. Ångerfristen börjar löpa när du mottagit din vara. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den är i samma skick som när den skickades, betalar vi inom 30 dagar tillbaka det belopp du betalt för varan. Returnerade varor ska vara i oförändrat skick.
Du som kund står för porto när du returnerar en vara via din ångerrätt. Paketera varan väl eftersom du som kund har ansvar över produkten tills den når oss.
Vid retur av delar av en order återbetalas inte fraktkostnaden eller fakturaavgiften.
E-juice och 18650-batterier innefattas inte av ångerrätten då dessa är förbrukningsvaror, som vi inte kan veta om de har mixtrats med eller använts. Vid köp av coils (förbrännare) där varje coil är förseglad, så gäller inte ångerrätten om någon av dessa bryts.

11. Garanti & reklamation

Vi ser att du kontaktar oss inom skälig tid om du märker att din vara skulle vara defekt. Returer måste skickas kompletta med originalförpackning och allt medföljande innehåll. För produkter som är trasiga på grund av felaktig användning eller har självförvållade skador gäller inte någon garanti. Garantin är helt personlig och gäller endast för beställaren. Garantin gäller inte på våra förbrännare (coils) och e-juicer då dessa är förbrukningsvaror. Returer ska endast skickas som paket eller brev efter att vi har mottagit din reklamation och vara framme hos oss i bra skick inom 14 dagar. Har vi gjort ett nyutskick men inte mottagit returen, så förbehåller vi oss rätten att debitera kunden för varans kostnad. Får ej skickas mot postförskott.
Skulle den returnerade varan vara slut i lager när den returneras vid garanti, förbehåller vi oss rätten att erbjuda en likvärdig produkt som ersättning i överenskommelse med kund.
Batterier & mekaniska moddar: 3 månader
Startkit: 3 månader
Clearomizer & laddare: 1 månad
Förbrännare (coils) & e-juicer: Ingen garanti
Övriga produkter: 1 månad

12. Saknade varor eller felleverans

Saknade varor eller felleverans skall anmälas till oss inom 7 dagar från och med leveransdatum. Vid fellevererad vara är det viktigt att du inte använder varan, då du inte kan reklamera den efter detta.

13. Outlösta/outhämtade paket

Om du inte hämtar ut de varor du beställt debiterar iVapes.se kunden en avgift som motsvarar de kostnader vi haft för beställningen och som PostNord fakturerar oss för vid retur, f.n. 250:-. Innan denna avgift är betald kan du tyvärr ej beställa nya varor.

14. Giltighetstid och fel i publicering

Vi reserverar oss för prisjusteringar, prisfel, lagerförändringar och eventuella tekniska fel på webbplatsen, webbläsaren, nätverk och servrar. Vi förbehåller oss rätten att korrigera produkttexter, bilder och priser som skrivits eller tryckts felaktigt på webbplatsen eller i tryckt material. Vi reserverar oss för att vissa varor kan utgå eller slutförsäljas. Vi förbehåller oss även rätten att kontakta beställaren för korrigering av pris i efterhand om vi angett ett felaktigt pris på en produkt.

15. Kontroll av varor

Vid vissa tillfällen gör vi stickprovskontroller av våra produkter för att försäkra oss om att vi endast säljer autentiska varor. Vi är noga med att aldrig sälja några kopior, därför kan det vid få tillfällen medfölja verifikationskoder som redan är skrapade samt öppnade förpackningar. Ingen vara har blivit använd, utan endast kontrollerad.

16. Tvister

Vid eventuella tvister är vårt mål att alltid komma fram till bästa möjliga lösning för ärendet. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN.

17. Behandling av personuppgifter

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter, vänligen besök vår Integritetspolicy.

18. Force majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.

19. Batterier

Vi tar inte ansvar för konsekvenser avseende felaktigt användande av de batterier vi säljer. Kunden ansvarar själv för att dessa används på ett varsamt och korrekt sätt.

20. Ändrat förfogande

Om du av någon anledning behöver utöka liggetid eller vill låta någon annan hämta ut din försändelse, så går detta att lösa så länge du har valt fraktsättet MyPack Collect eller Rekommenderat Brev – samt ej har beställt via faktura eller delbetalning.
Den nya personen måste uppvisa legitimation i form av bild bifogat i mailkonversation med oss så att vi kan verifiera att denne är över 18 år.
Har du beställt via faktura eller delbetalning, så tillåter vi inte byte av mottagare.
Prislista för ändrat förfogande
• Förlängd liggetid till 30 dagar: 220 kr
• Ändring av mottagare (samma adress): 180 kr
• Ändring av adress (samma mottagare): 230 kr
Dessa avgifter avser PostNords priser som de debiterar oss för.

21. Övrig information

Våra köpvillkor är komplement till Konsumentköplagen (KKL) och Distansavtalslagen. För frågor, kontakta oss via e-post på kontakt@ivape.se.
Nedan följer länkar till Konsumentverket och ARN där du kan läsa mer detaljerat om konsumentköplagen och distansavtalslagen mm.

Konsumentverket.se
ARN.se